Freestyle
Bij Freestyle is het de bedoeling om met een of meer schijven een serie creatieve, artistieke bewegingen op muziek te laten zien. Het gaat hierbij niet alleen om gooien en vangen. Ook ingewikkeldere bewegingen horen erbij, zoals de body-roll, waarbij je de schijf over armen en borst laat rollen, de nail-delay, het laten draaien van de schijf op je nagel, en de air-brush, het laten zweven van de schijf terwijl je hem kleine tikjes geeft tegen de wind in. Freestyle wordt meestal door teams van twee of drie spelers beoefend. Een jury beoordeelt de oefeningen op presentatie, moeilijkheid en uitvoering. Kijk op freestyledisc.org voor technische tips.
Spelregels
Double Disc Court (DDC)
DDC wordt gespeeld door twee teams van elk twee spelers. Elk tweetal verdedigt een vak. Er wordt gespeeld met twee schijven, die steeds heen en weer worden gegooid. Een team moet de toegeworpen schijven vangen, maar voorkomen om tegelijkertijd de twee schijven gelijktijdig in bezit te hebben. Je scoort een punt wanneer een schijf in het vak van de tegenpartij op de grond komt en daar blijft liggen of als een schijf van het andere team buiten jouw vak de grond raakt. Je krijgt twee punten als de tegenpartij beide schijven tegelijk in handen heeft.
Spelregels
Discathlon
Discathon is een hardloopwedstrijd van ongeveer een kilometer van start tot finish. Je hebt twee of drie schijven bij je, die om beurten worden geworpen. De schijven moeten een vastgelegd parcours afleggen met obstakels die op een voorgeschreven manier gepasseerd moeten worden. Als loper heb je geen vast parcours, maar over het algemeen ren je achter je schijven aan. Als één schijf de finishlijn passeert, stopt de tijd. De tijd is je score, nadat die is gecorrigeerd voor fouten in het afgelegde parcours.
Spelregels
Goaltimate
Goaltimate wordt gespeeld door twee teams van elk vier spelers. Het doel is een grote boog met een basis van 4 meter en een hoogte van 2,5 meter. Net als bij Ultimate mag je niet lopen met de schijf. Het is de bedoeling om de schijf door de boog heen te gooien èn te laten vangen door een medespeler. Er zijn nog geen kampioenschappen in deze frisbeesport, het wordt soms door Ultimate-spelers gebruikt als er op een training te weinig spelers zijn voor 7-tegen-7. Ook op het strand is dit spel erg goed te doen.
Guts
Guts wordt gespeeld door twee teams van elk vijf spelers en één (lichte) schijf. De teams staan tegenover elkaar en verdedigen elk een doellijn. De schijf wordt zo hard mogelijk door het ene team naar het andere teams gegooid en moet met één hand worden gevangen. Het doel is om de schijf tussen de ontvangende spelers door te gooien.
Spelregels
Field events
De frisbeesport heeft een aantal technische onderdelen die je individueel speelt. Deze spelvormen doen vooral een beroep op je werptechniek. We duiden ze aan met de term field events. Vaak worden deze onderdelen samengevoegd in een toernooi voor individuele onderdelen.
Distance
Van achter een werplijn gooi je, met je beste werp-techniek, zo ver je kunt. De afstand, vanaf de werplijn tot de plaats waar de schijf de grond raakt, wordt gemeten. Voor dit onderdeel wordt meestal een vrij kleine en zware schijf gebruikt.
Speed
Van achter een werplijn gooi je, met je beste werp-techniek, zo hard je kunt. Meestal gooi je de schijf in een voetbaldoel. De snelheid van de schijf wordt gemeten met een elektronisch apparaat.
Accuracy
Hierbij is het de bedoeling zo nauwkeurig mogelijk te gooien. Vanaf zeven verschillende posities moet je van een aanzienlijke afstand steeds vier schijven door een raamwerk van 1,5 bij 1,5 meter gooien.
Maximum Time Aloft (MTA)
Bij dit onderdeel is het de bedoeling de schijf zo lang mogelijk te laten zweven en vervolgens met één hand zelf weer te vangen. De tijd dat de schijf in de lucht is wordt gemeten.
Throw, Run and Catch (TRC)
Dit onderdeel lijkt veel op MTA. Nu wordt echter niet de tijd, maar de afgelegde afstand, tussen het afwerppunt en de plaats waar de schijf gevangen is, gemeten.
Self-Caught Flights
In een toernooi worden de onderdelen MTA en TRC vaak gecombineerd tot een SCF-score. De MTA-score in seconden wordt vermenigvuldigd met factor 5,5 en opgeteld bij de TRC-score in meters.
Spelregels